Vikten av en ren arbetsmiljö

Vi människor vill ha det rent och snyggt omkring oss, både hemma och på jobbet. En ren arbetsmiljö gör att vi blir både gladare och mer energiska. Dessutom blir vi inte sjuka lika lätt.

En stökig arbetsmiljö med smuts och damm skapar lätt stress och onödig irritation. Vill det sig riktigt illa kan det också leda till både allergier, astma och göra att man lättare blir förkyld. Att varje dag på jobbet behöva vistas i en smutsig och rörig miljö gör att vi lätt tappar koncentrationen och det blir omöjligt att prestera på topp. Att regelbundet se till att kontoret städas är av yttersta vikt för både medarbetare, kunder och besökare på kontoret. En ostädad arbetsplats med exempelvis smutsiga kaffekoppar som står lite varstans kan även leda till konflikter mellan anställda.

Prenumerera på städtjänst

Vissa arbetsplatser låter några ur personalen ansvara för städningen med förhoppningen att det ska öka på moralen samtidigt som man tror att man spar pengar. Detta är ofta en dålig idé då det snarare leder till splittringar och onödig stress för de anställda. Bättre är därför att anlita en professionell städfirma specialiserad på just kontorsstäd. Hur ofta städfirman ska komma bestämmer man själv men vanligt är att man prenumererar på tjänsten så att kontoret blir städat regelbundet en eller ett par gånger i veckan. De flesta städfirmor har även olika tilläggstjänster som exempelvis att se till så att det alltid finns gott kaffe eller så att förrådet med kontorsartiklar alltid är påfyllt.

Välj ett städföretag med rättvisa löner

Funderar man på att låta en städfirma sköta städningen kan man börja med att begära in offerter från ett par olika företag. Fråga kontorsgrannar om de har någon städfirma att rekommendera och fråga även vad de värdesätter mest med städningen och om det är något som kan förbättras. Deras svar kan vara till hjälp i upphandlingen av städtjänsten.

Det är viktigt att även de som utför städningen har en bra arbetsmiljö med rättvis lön. Skulle så inte vara fallet ser det väldigt illa ut även för det egna företaget om det skulle komma fram. Är någon av de offerter man får in väldigt låg ska man se det som en varningssignal på att städföretaget kanske inte är seriöst. Välj därför någon med ett mer normalt pris men för att ändå vara säker på att allt står rätt till kan man kontrollera organisationsnumret hos Skatteverket och se om det finns några obetalda skatter.

11 Jun 2020

Välkommen

Du har hittat till vår blogg om städning och lokaler. Det kan vara kontorsstädning, hemstädning, flyttstädning men även tips om hur du på andra sätt tar hand om dina lokaler. Vi hoppas på att kunna ge dig bra information kring just städning av kontor men även annat som hör till ämnet. 

Trevlig läsning!