Bättre kontorsstädning ger bättre arbetsmiljö

Det finns många skäl till varför kontorsstädning - eller städning på övriga arbetsplatser - kan göra skillnad och skapa bättre förutsättningar. Dels så trivs vi bättre i rena miljöer och har, i sådana, också en förmåga att vilja bidra. Är det rent och fräscht på ett kontor i Stockholm så vill man inte vara den som smutsar ner i onödan och man vill hjälpa till att hålla efter. Det motsatta är, tyvärr, också vanligt: är det smutsigt, stökigt eller allmänt rörigt så bryr man sig inte om hur exempelvis den egna platsen ser ut. Ett annat skäl handlar om att begränsa sjukdomar. Man kan bli sjuk av bakterier och undermålig hygien och där spelar kontorsstädning en stor roll i att minska antalet sjukdagar.

Det är också en detalj som varje arbetsgivare kan räkna på. Hur mycket kostar er kontorsstädning och hur mycket kostar varje sjukdag er, både i rena pengar och sett till minskad produktion? Att utöka sin kontorsstädning i Stockholm kan kosta pengar för stunden, men väldigt mycket tyder på att man i det långa loppet tjänar på det beslutet.

Trivseln är en annan anledning till varför en arbetsplats ska ta städfrågan på ett större allvar. Det skapar nämligen en mer lättsam stämning där de anställda slipper irritera sig på frågor som rör städning - vem har lämnat disken, vem ska tömma alla papperskorgar, vem är det som inte plockat ur diskmaskinen? Små saker som - om de fortgår - kan blossa upp till riktiga konflikter och därmed en sämre arbetsmoral. Kontorsstädning ska man ta på allvar och hittar man rätt partner i form av en städfirma i Stockholm så finns det egentligen bara vinster att hämta ut.

Vad kan du förvänta dig och vad ska du tänka på?

Det finns vissa saker som man kan tänka på då det kommer till kontorsstädning och vissa saker som man ska förvänta sig (utöver en ren miljö, så klart). Vi räknar upp några detaljer utan någon speciell ordning:

  • Städaren. Bör vara en och samma person. Det ger er mer trygghet och det ger bättre jobb. Ett kontor är känsligt dels sett till att det finns många datorer och andra maskiner, dels så kan det handla om information och viktiga dokument som inte får försvinna. Samma städare vet hu ni vill ha det och kan göra ett bättre jobb. 
  • Utrustning och material. Det finns några lösningar på detta. En är att ni köper in all städutrustning och har dessa stående på ert kontor. En annan är att ni hyr det av städföretaget ni anlitar. Båda har sina fördelar. Viktigt är dock att ni upprättar en smidig kommunikation med den person som städar som kan meddela när saker tagit slut och vad som sedermera måste köpas in. Inköp av städprodukter brukar ni som företag få sköta då det ofta handlar om större kvantiteter.
  • Kontorsstädning efter era behov. Alla kontor ser olika ut - och alla företag har olika behov. Behov som dessutom kan skifta från vecka till vecka. Återigen så spelar kommunikationen mellan er och städföretaget/städaren en stor roll. Ni ska kunna meddela om någonting förändrats och vara säker på att detta också ses över. Har ni viktiga kundbesök någon dag så kanske konferensrummet behöver extra mycket fokus? Ju bättre kommunikation som finns, desto bättre kommer också er kontorsstädning att bli.
  • Eget ansvar. Kom ihåg att kontorsstädning sker på kvällstid och då de anställda gått hem för dagen. Under arbetsdagen så kommer ingen att plocka upp, slänga sopor eller diska. Där krävs det fortfarande att alla hugger in och bidrar. Se till att upprätta scheman för detta och se till att alla drar sitt strå till stacken. Bättre hygien och renare arbetsplats är något alla tjänar på i slutändan.

En Renare Vardag är ett företag i Stockholm som kan hjälpa till med kontorsstädning och andra städtjänster.

9 jan 2019

Välkommen

Du har hittat till vår blogg om städning och lokaler. Det kan vara kontorsstädning, hemstädning, flyttstädning men även tips om hur du på andra sätt tar hand om dina lokaler. Vi hoppas på att kunna ge dig bra information kring just städning av kontor men även annat som hör till ämnet. 

Trevlig läsning!