Halvera städkostnaden med starterbjudanden

Genom att erbjuda nya kunder stora rabatter försöker många städföretag i Stockholm att locka till sig nya kunder. Även om dessa erbjudanden bara gäller för en kortare tidsperiod så är det ett perfekt sätt för kunder att testa hemstädning för ett lågt pris.

Så här går det till

I städer med många städföretag (exempelvis Stockholm) måste städföretagen göra reklam och på annat sätt locka till sig kunderna. Kunder som har ett stort urval av företag att välja på och även lätt kan ställa pris och service mot varandra.

Exempelvis erbjuder ett företag i Stockholm att alla kunder som anlitar dem får 50% under första månaden. Under en månad kan man spara en hel del.  

Med tanke på att en hemstädning av en villa kan ta 6 timmar och timpriset vanligtvis ligger på 170-200 kr så är 50% under en hel månad en rejäl rabatt. Detta inte minst om man förväntar sig få städning varje vecka.

Andra som har liknande rabatter ger stor rabatt enbart vid första tillfället eller en viss summa i rabatt över en tidsperiod.

Oavsett så innebär detta att man kan få hemstädningen betydligt billigare - även om det bara gäller under en begränsad period. Genom att se på företagens bindningstider och uppsägningstider kan man sedan spara en hel del. Det är idag inte speciellt vanligt med bindningstider men uppsägningstiden varierar relativt mycket. En vanlig uppsägningstid är just en månad. Man bör alltså kontrollera detta i förväg för att inte behöva betala fullt pris för hemstädningen onödigt länge.

Se upp med ”halva priset”

Många företag har uppfattat att det är relativt många kunder som söker efter dessa rabatter för att testa hemstädning till kraftigt reducerat pris. En del väljer att följa trenden och ger någon slags rabatt. Andra väljer enbart att ”vända på orden”. De skriver att man kan få hemstädning för halva priset men syftar då på RUT-avdraget som gör att priset halveras. Men det är absolut inte samma sak som att få stor rabatt på städningen via rabatt på priset efter RUT-avdrag.

Varför billigare pris?

Det är ytterst sällan som städföretag erbjuder dessa rabatter på storstädning, flyttstädning eller liknande tjänster. Orsaken är att det är så kallade ”engångsstädningar”. Det finns ingen vinning att ge rabatt till en kund som inte återkommer regelbundet.

Hemstädning köps däremot oftast på abonnemang. En del städföretag i Stockholm erbjuder inte ens hemstädning vid engångstillfällen utan enbart om kunden tecknar ett löpande abonnemang. Att då ge rabatt vid de första städtillfällena blir ett sätt att få kunden att testa företaget och chansen är sedan stor att man fortsätter beställa städning från just dem.

Läs mer om städning här.

12 jan 2018